KONINGSDAGACTIE GP VAN NEDERLAND. BEKIJK ONS AANBOD

Formule 1

Formule 1 Grand Prix reizen

Formule 1 is dé hoogste klasse in de autosport waarbij de wagens met hun turbomotor, die begrensd is tot 15.000 toeren, snelheden van boven de 350 km/u kunnen halen. Het eerste kampioenschap werd in 1950 in Europa verreden. Sinds 1953 worden ook andere continenten aangedaan. Ruim 50 miljoen mensen kijken naar de races. Wij bieden jou alle service om met kaarten en/of arrangementen live de Formule 1 te bezoeken.

Boek een geheel verzorgde Formule 1-reis

De Max Verstappen-manie is inmiddels over het hele land verspreid. Zo zagen 105.000 toeschouwers en 3.897.000 tv-kijkers de Nederlander zegevieren tijdens de GP op Zandvoort. Een heel Oranjelegioen reist de wereldkampioen achterna om hem op de speciale Oranjetribune te steunen in de buitenlandse wedstrijden. Ook jij kunt daarbij zijn. Wat te denken van een bezoek aan de unieke stratenrace in Monaco? Of een trip naar het fenomenale circuit van Spa-Francorchamps? Of kies je liever voor een meerdaagse trip naar de GP van Engeland, waarbij je ook de vrije trainingen en kwalificaties bezoekt? Bij Ticket+Travel heb je ook nog eens de verzekering dat jij en je vrienden naast elkaar zitten op de tribune!

2023 wordt wederom een geweldig Formule 1-jaar, met een recordaantal aan wedstrijden. Weet Max Verstappen zijn dominerende positie te handhaven? Charles Leclerc zal er alles aan doen om hem van een derde wereldtitel af te houden. Of komt Mercedes sterk terug en weet Lewis Hamilton weer mee te strijden om de titel? Dit seizoen kun je zelfs twee Nederlandse coureurs steunen! Want bij AlphaTauri heeft het grote talent Nyck de Vries een vaste plek in het team weten te veroveren.

Gezien de enorme run op beschikbare plekken zul je er wel op tijd bij moeten zijn.

Kaartjes voor vrije training, kwalificatie en race

Bij Ticket+Travel kun je terecht voor een breed aanbod aan mogelijkheden. Zo bieden wij voor veel Grand Prix losse tickets aan. Zo kun je Max Verstappen aanmoedigen bij onder meer de GP van Monaco, Nederland, België, Hongarije, Engeland en Italië. Wij verzorgen ook kaarten voor de speciale Oranjetribunes.

Daarnaast vind je bij ons meerdaagse reizen. Na een reis met bus of vliegtuig verblijf je enkele dagen in een uitstekend hotel. Ook de transfers naar het circuit zijn inbegrepen, evenals - afhankelijk van het gekozen pakket - Nederlandse reisbegeleiding en maaltijden. Zo kun je niet alleen de race op zondag, maar ook de kwalificatie en vrije trainingen op de vrijdag en zaterdag meemaken.

Tenslotte vind je bij ons ook speciale VIP-arrangementen, waarbij je toegang hebt tot exclusieve ruimtes. Zoals de VIP Yas Suite bij de GP van Abu Dhabi of de Paddock Club in Oostenrijk. Alle informatie over de mogelijkheden vind je op de pagina van de desbetreffende GP. Meer weten? Voor vragen kun je altijd terecht bij onze ervaren klantenservice.

Geschiedenis van de Formule 1

Het Wereldkampioenschap voor Formule 1-wagens bestaat al sinds 1950. Daarvoor werden er over de hele wereld al tientallen jaren autoraces georganiseerd. Zo werd er in 1894 een race gehouden van Paris naar Rouen, onder de naam ‘Grand Prix de France.’ Er waren echter geen duidelijke regels en voorschriften waaraan racewagens en races moesten voldoen. In 1946 werd de FIA (Fedération Internationale de l’Automobile) opgericht. Deze internationale federatie besloot dat er een ‘nieuwe formule moest komen voor autoraces, met duidelijke voorschriften. Voor het eerst had men het over de Formule 1.

De FIA besloot om in 1950 een wereldkampioenschap voor coureurs te organiseren.

De coureur die in de loop van zeven Grand Prix de meeste punten had behaald, zou worden uitgeroepen tot wereldkampioen. Zes van de races vonden plaats in Europa: in Engeland, Monaco, Zwitserland, België, Frankrijk en Italië. Om er een WK van te maken, telde ook de Indy 500 race in het Amerikaanse Indianapolis mee. Overigens deed er geen enkel Europees team mee aan de Indy 500. Dit was immers een heel andere raceklasse waarvoor andere auto’s nodig waren. Ook deden de Amerikanen niet mee aan de Europese races. De Italianen waren oppermachtig en Alfa Romeo won alle Europese races. Giuseppe Farina werd de eerste wereldkampioen Formule 1.

In de loop der jaren werden vele veranderingen doorgevoerd. De lengte van een GP werd verkort van 500 naar 300 kilometer, en ook kwam er een kampioenschap voor de diverse renstallen. Steeds meer steden organiseerden een GP, in de hoop om opgenomen te worden in het WK programma. In 1969 telde het WK al elf GP’s, waaronder races in Zuid-Afrika, Canada en Mexico.

Er vonden in de loop der jaren grote ontwikkelingen plaats in de autosport. De introductie van vleugels en een turbomotor zorgden voor een steeds grotere snelheid. Het nadeel was dat de sport steeds gevaarlijker werd en een veel te groot aantal coureurs het leven liet. Daardoor zijn in de loop der jaren veel reglementen gewijzigd en de veiligheidseisen aangescherpt, zodat het racen voor zowel coureurs als publiek tegenwoordig vele malen veiliger is.

De meest bekende coureurs

Het is natuurlijk onmogelijk om F1-coureurs uit verschillende tijden met elkaar te vergelijken. Toch zijn er een aantal legendarische coureurs geweest die lange periodes hebben gedomineerd en vele wereldtitels wisten te winnen. Onderstaande namen behoren zeker tot de meest succesvolle en kleurrijke coureurs uit de geschiedenis van de Formule 1.

Michael Schumacher

Michael Schumacher is een van de meest succesvolle coureurs in de Formule 1. Liefst zeven wereldtitels heeft Schumi achter zijn naam staan. Met Benetton won hij de titel in 1994 en 1995. Daarna werd de Duitser vastgelegd door Ferrari, dat na een aantal mindere jaren terug wilde naar de top. Dat lukte uitstekend: Schumacher won vanaf 2000 liefst vijf wereldtitels op rij. In 2006 stopte hij, om in 2010 nog kortstondig terug te keren. In 2013 kreeg Schumacher een ernstig ski-ongeluk, waarbij hij ernstig hersenletsel opliep.

Ayrton Senna

Geen enkele coureur geniet een grotere status dan Ayrton Senna. In de jaren tachtig en negentig vormde de Braziliaan samen met Alain Prost een duo bij McLaren. De teamgenoten waren echter ook elkaars grootste rivalen in de strijd om de wereldtitel. Senna won in 1988,1990 en 1991. Zijn specialiteit was het starten vanaf pole-position. Niemand won zo vaak de kwalificaties als Beco. Daarnaast stond Senna bekend om zijn filantropische instelling. De geliefde Braziliaan kwam in 1994 om het leven tijdens de GP van San Marino. Zijn dood leidde tot een vreselijke schok in de wereld van de Formule 1. Het tragische ongeval was het startschot voor een groot aantal extra veiligheidsmaatregelen in de Formule 1.

Niki Lauda

De Oostenrijker Niki Lauda was een slimme en berekenende rijder. Bij elke race slaagde hij erin er het maximale uit het vuur te slepen. Vandaar zijn bijnaam The Computer. In 1975 werd Lauda wereldkampioen met Ferrari. In 1976 leek hij zijn titel te prolongeren, maar een vreselijke crash tijdens de GP van Duitsland gooide roet in het eten. Lauda raakte zwaar verminkt, maar keerde desondanks weer snel terug. Dat leidde tot een nieuwe wereldtitel. Daarna stopte Lauda, maar in 1982 keerde hij terug bij McLaren. In 1984 leverde dat nog een derde wereldtitel op. In 1985 nam Lauda afscheid, met een laatste winst in de GP van Zandvoort. Hij bleef actief in de Formule 1, onder andere als voorzitter van het Mercedesteam. Lauda overleed in 2019 op 70-jarige leeftijd.

Lewis Hamilton

Liefst zeven maal werd Lewis Hamilton wereldkampioen, waarmee de Brit op gelijke hoogste staat met Michael Schumacher. In 2021 leek een achtste titel in de maak, maar werd The Hammer in de allerlaatste GP verrast door Max Verstappen. Qua aantal GP-overwinningen is Hamilton de beste coureur die de Formule 1 heeft gekend: liefst 103 keer kwam hij als eerste over de streep!

De meest bekende teams

In de eerste jaren draaide de Formule 1 enkel om de coureurs. Pas in 1958 kwam er ook een titel voor constructeurs, oftewel de renstallen. Tegenwoordig staat de titel in hoog aanzien. De wereldtitelpunten die de beide coureurs van elk team behalen, worden bij elkaar opgeteld. Het team met de meeste punten ontvangt de wereldtitel.

Er zijn teams van verschillende categorieën actief. Zo heb je:

  • De fabrieksteams van automerken met een eigen renstal. Denk aan Ferrari.
  • Ook Mercedes en Renault zijn fabrieksteams. Deze merken hebben echter geen eigen renstal opgericht, maar zijn met veel geld eigenaar geworden van een team.
  • Daarnaast zijn er renstallen die niet direct aan een automerk zijn verbonden, zoals Red Bull en McLaren.
  • Tenslotte zijn er nog privé Deze zijn niet gekoppeld aan een groot automerk en hebben ook veel minder te besteden. Denk aan teams als Sauber en het onlangs verdwenen Force India/ Racing Point. Deze teams hebben het steeds moeilijker om te overleven.

Welke renstallen maken in de Formule 1 de dienst uit? We hebben enkele grote renstallen voor je op een rij gezet:

Ferrari

Het Italiaanse Ferrari is het langst bestaande en meest succesvolle Formule 1-team. Het automerk werd in 1929 opgericht als raceteam van Alfa Romeo. Pas daarna werden ook productieauto’s verkocht, om op die manier de raceactiviteiten te kunnen betalen. Ferrari won 15 coureurstitels en 16 constructeurskampioenschappen. Geen renstal pakte zoveel constructeurtitels als Ferrari. De bekendste coureur is Michael Schumacher, die liefst vijf wereldtitels pakte. De laatste tien jaar moet Ferrari Red Bull Racing en Mercedes voor zich dulden, maar het probeert nog altijd om weer mee te doen om de grote prijzen.

Williams

In 1978 verscheen Williams in de Formule 1. In 1980 won het Britse team al de wereldtitel met Alan Jones. Tot 1997 kwamen daar nog zes wereldtitels bij. Opvallend is dat al deze titels door verschillende coureurs zijn gewonnen. Daaronder louter grote namen als Nigel Mansell, Alain Prost, Nelson Piquet en Damon Hill. Met negen constructeurstitels is Williams na Ferrari het meest succesvol. Maar na de laatste titel, die van Jacques Villeneuve, zakte de renstal ver terug. De laatste jaren was het echt ploeteren in de achterhoede. Resultaten bleven uit en sponsors haakten af. In 2020 verkocht de familie Williams de renstal aan de Amerikaanse investeerdersmaatschappij Dorilton Capital. Met nieuwe investeringen hoopt Williams zijn achterhoedeplaats te verlaten.

Mercedes

Het Duitse merk heeft eigenlijk maar een heel korte geschiedenis in de Formule 1. Alleen in 1954 en 1955 was het van de partij, waarbij het met Juan Fangio meteen twee wereldtitels pakte. Maar in 1955 vond bij De 24 uur van Le Mans een verschrikkelijk ongeluk plaats, waarbij een coureur en 82 toeschouwers omkwamen. Mercedes trok zich daarop als zelfstandig team volledig terug uit de rensport, al kende het als motorleverancier wel bekende samenwerkingen met bijvoorbeeld McLaren.

Pas in 2010 keerde het weer zelfstandig terug in de Formule 1. En niet zonder succes. Het team domineerde onmiddellijk en won in de periode 2014-2021 alle constructeurtitels en ook nog eens zeven coureurtitels. Één daarvan was voor Nico Rosberg, de andere zes werden gewonnen door Lewis Hamilton. De enorme overheersing kwam ten einde in 2022, toen de renstal beide titels moest laten aan Red Bull.

Red Bull Racing

Red Bull begon aanvankelijk alleen als sponsor in de Formule 1. In 2005 werd Jaguar Racing overgenomen en ontstond het eigen Red Bull-team. De opzet is om zelf jonge coureurs op te leiden om ze daarna voor de eigen renstal te laten rijden. Daarbij beginnen de talenten bij Toro Rosso (inmiddels AlphaTauri). Daarin is de renstal enorm succesvol. Zo won Sebastian Vettel van 2010 tot 2013 vier wereldtitels op rij. Daarna zakte Red Bull weg vanwege veel problemen met de motor van fabrikant Renault. Maar dankzij de samenwerking met Honda en het grote talent Max Verstappen nam Red Bull Racing de macht over van Mercedes. Verstappen werd in 2021 én 2022 wereldkampioen en Red Bull werd dat laatste jaar voor het eerst sinds 2013 weer kampioen bij de constructeurs.

Huidige opzet van de Formule 1

In de loop der jaren is de opzet van het WK Formule 1 enorm gewijzigd. Het aantal GP’s is fors toegenomen, de puntentelling meerdere malen gewijzigd. In 2021 werden als grote verandering sprintraces ingevoerd, die extra WK-punten opleveren. Voor wie het spoor bijster is geraakt zetten we hier de huidige regels op een rij.

Het wereldkampioenschap Formule 1

Een seizoen Formule 1 bestaat uit een serie races. Een individuele race wordt ‘Grand Prix’ (Grote Prijs) genoemd. Het aantal races verschilt per jaar, van 7 in 1950 tot liefst 25 in 2023. Een Grand Prix duurt drie dagen. Op vrijdag zijn er twee trainingen, op zaterdag een training en kwalificatie. Die laatste bepaalt de startpositie van de wagens voor de race op zondag. De snelste in de kwalificatie start vooraan (pole-position).

Puntentelling

Bij elke Grand Prix vallen de eerste tien coureurs die de finishlijn passeren in de punten. De winnaar ontvangt 25 punten, nummer twee 18 punten en nummer drie 15 punten. Daarna loopt het af tot aan nummer 10, die nog 1 punt ontvangt. De coureur die de snelste ronde heeft gereden, krijgt nog een extra bonuspunt, mits hij binnen de top tien eindigde. De coureur die in een seizoen de meeste punten behaalt, kroont zich tot wereldkampioen.

Sprintraces

Om het Formule 1-weekend spannender te maken, staan er sinds 2021 bij enkele GP’s sprintraces op het programma. Daarmee zijn extra kampioenspunten te verdienen.

In zo’n weekend wordt de kwalificatie verplaatst naar de vrijdag en vindt er zaterdagmiddag een sprintrace plaats. Zo’n race verloopt precies hetzelfde als een normale Formule 1-race, maar is een stuk korter. De race gaat over 100 kilometer en duurt zo’n 25 minuten.  De winnaar krijgt acht punten, de nummer 2 zeven punten, tot aan de nummer acht die 1 punt krijgt.

In 2023 hebben de volgende zes Grand Prix-weekenden een sprintrace op het programma staan: Azerbeidzjan (29 april), Oostenrijk (1 juli), België (29 juli), Qatar (7 oktober), de Verenigde Staten (21 oktober) en Brazilië (4 november)

Onze tips: de vijf mooiste Formule 1-circuits

In de geschiedenis van de Formule 1 is er inmiddels op meer dan zeventig circuits een Grand Prix verreden. Van echte klassieke banen als Monza en Silverstone tot recentere locaties als Abu Dhabi en Las Vegas. In 2023 staan er liefst 24 races op het programma. Maar wat zijn nu de meest spectaculaire circuits op de Formule 1-agenda? We hebben er vijf voor je geselecteerd, die je zeker moet overwegen als je een reis naar een Formule 1 GP gaat boeken.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=38ApwVmnR1A

Circuit Spa-Francorchamps (GP van België)

We kunnen er niet omheen: het geweldige Spa-Francorchamps van onze Zuiderburen. Dit circuit in de Belgische Ardennen is niet alleen ideaal omdat je er vanuit Nederland in een ochtend naartoe rijdt. Spa-Francorchamps wordt door kenners betiteld als het mooiste en meest uitdagende circuit ter wereld. Ook Max Verstappen heeft geregeld laten weten dat Spa Francorchamps zijn persoonlijke favoriet is. Door de hoogteverschillen kent het parcours diverse beklimmingen en afdalingen. De vele Nederlandse fans zitten het liefst in de buurt van de Raidillon aan de Eau Rouge. Dit is een lange bocht die door de coureurs vol gas genomen wordt. De snelheid is hier dan ook enorm. Zowel in 2021 als in 2022 was Max Verstappen de snelste op dit spectaculaire circuit.

Boek een ticket of complete reis naar de GP op Spa-Francorchamps

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=uQYWMih5iSE

Silverstone (GP van Groot-Britannië)

Het slaperige plaatsje Silverstone in Northamptonshire, telt amper 2000 inwoners. Toch komt het één weekend per jaar tot leven. In Silverstone ligt  namelijk het meest iconische circuit uit de Fomule 1. Hier werd in 1950 de allereerste GP Formule 1 verreden. Tot aan 2022 zijn er onafgebroken 73 GP’s verreden, waarmee Silverstone samen met Monza de meeste races achter zijn naam heeft staan. Maar het is niet alleen de enorme geschiedenis die deze baan zo geliefd maakt. Silverstone is nog steeds een geweldig snel circuit, waar de coureurs geregeld het gaspedaal volledig in kunnen trappen. Van de 18 bochten zijn Maggots, Beckets en Chapel (bochten 10-14) het spectaculairst. Silverstone, gebouwd op een verlaten luchthaven uit de Tweede Wereldoorlog, staat tevens bekend om zijn enthousiaste en fanatieke publiek. In drie dagen tijd bezoeken meer dan 350.000 fans het racespektakel.

Boek je trip naar de GP op Silverstone

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=9LeDKOU_5JA

Circuit de Monaco (GP van Monaco)

Het stratencircuit van Monaco is het meest bekende Formule 1-circuit ter wereld. Het stond al op het programma tijdens het eerste WK in 1950. Sinds 1955 heeft het stratencircuit altijd op de F1-kalender gestaan. Monaco verschilt ook enorm van de andere circuits in de F1. De race gaat dwars door de straten van Monte Carlo, die in de eerste plaats zijn ontworpen voor het dagelijkse verkeer. Volgens critici is het circuit zelfs totaal ongeschikt voor de racewagens van tegenwoordig. De wegen zijn te smal en bochten erg krap. Daardoor is het bijna onmogelijk om in te halen en ontstaat er vaak een optocht van racewagens. Zo lieten Lewis Hamilton en Fernando Alonso al weten dat de GP van Monaco ‘de saaiste race ooit’ was en in feite weinig met racen te maken heeft. Maar als laatste echte stratencircuit oude stijl is het legendarisch. Het circuit is niet snel, maar vereist veel vaardigheden van de racers. In 2021 won Max Verstappen de GP van Monaco voor het eerst.

Boek je Formule 1-ticket voor de GP van Monaco

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=gbvpecmUMcw

Monza (GP van Italië)

Autodromo Nazionale Monza is een absolute klassieker. Het werd geopend in 1922 en is daarmee het oudste motorracecircuit van Europa. Op geen enkel circuit zijn meer F1 GP’s verreden dan op Monza. Het ligt op enkele kilometers van Milaan en staat bekend als hét hogesnelheidscircuit bij uitstek. Het parcours bestaat uit twee lange rechte stukken, gescheiden door een reeks krappe bochten. Door het vloeiende ontwerp kunnen hier de hoogste snelheden in de Formule 1 worden behaald. Zo werd op Monza in 1971 de snelste race ooit gereden, met een gemiddelde snelheid van 242 kilometer per uur. Daarnaast is het circuit ook befaamd om zijn fans, de tifosi. Nergens vind je meer gepassioneerde kenners van de F1 dan hier. Michael Schumacher en Lewis Hamilton wonnen de GP van Italië liefst vijfmaal. Max Verstappen won in 2022 voor het eerst op Monza.

Boek je tickets voor de GP van Italië op Monza

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=ddCHJ1V_5Ls

Suzuka (GP van Japan)

Wil je eens een GP buiten Europa beleven, dan is de Suzuka International Racing Course een uitstekende optie. De baan is in 1961 gebouwd als testcircuit voor Honda. De ontwerper is niemand minder dan Hans Hugenholtz, de Nederlander die 25 jaar lang directeur was van Circuit Zandvoort. Suzuka is het enige Formule 1-circuit ter wereld in de vorm van een 8. Dat betekent dat het circuit op een bepaald punt over een ander deel van de baan loopt. Het parcours bevat een vrijwel blinde, razendsnelle bocht (de ‘130 R) waar vaak het verschil gemaakt wordt. De baan is een favoriet van veel coureurs. Aangezien Suzuka vaak een van de laatste races was op de kalender, hebben veel renners op deze baan de wereldtitel veiliggesteld.

Boek je tickets voor de GP van Japan op Suzuka

Max Verstappen in de Formule 1

Sinds Max Verstappen op 15 maart 2015 zijn debuut maakte in de Formule 1 barstte er een Max-manie uit in Nederland. Het land, dat nooit een echte grote coureur had gehad in de koningsklasse van het racen, omarmde de racesport onmiddellijk. In 2021 bereikte Verstappen waar iedereen van gedroomd had: als eerste Nederlander wereldkampioen worden in de Formule 1! Een prestatie die hij in 2022 herhaalde. Sindsdien volgen miljoenen kijkers de GP’s en werd zelfs Zandvoort weer toegevoegd aan de Formule 1-kalender. Bij elke GP in het buitenland volgt een ware uittocht van Nederlandse fans die Max Verstappen in het echt willen zien racen. Ook jij kunt Nederlands trots in het echt zien racen en hem naar een volgende overwinning schreeuwen!

Max Verstappen werd op 30 september geboren in het Belgische Hasselt. Zijn vader Jos was op dat moment Formule 1-coureur. Vandaar dat hij het racen met de paplepel kreeg ingegoten. Op zijn vierde begon kleine Max al met karten. Daarin was hij al snel onverslaanbaar. Als zestienjarige debuteerde Verstappen in de Formule 3, waar hij meteen opviel door zijn aanvallende rijstijl. Daarna ging het snel. In 2014 tekende hij bij het Red Bull Junior Team, waar Verstappen enkele maanden later al debuteerde bij Toro Rosso; het opleidingsteam van Red Bull Racing. Met 17 jaar en 166 dagen reed hij zijn eerste GP, waarmee hij de jongste F1-coureur aller tijden werd.

De Nederlander bleef het ene record na het andere vestigen. In 2016 kreeg Verstappen na vier races al een stoeltje in de hoofdrenstal van Red Bull. Zijn allereerste GP voor Red Bull was de GP van Spanje. In een voor hem onbekende racewagen presteerde hij het onmogelijke door bij zijn debuut bij Red Bull meteen de GP te winnen. Met 18 jaar en 288 dagen was hij daarmee de allerjongste GP-winnaar, en natuurlijk ook de eerste Nederlander die zo’n wedstrijd wist te winnen. Een ongekende stunt. De rest van het verhaal is bekend. Na enkele jaren met veel motorproblemen groeide Verstappen de afgelopen twee jaar uit tot de absolute nummer 1 van de Formule 1. En het fenomeen wordt elk jaar alleen maar beter. De vraag is wie Max het komende decennium kan weerhouden van een lange succesperiode. Voorlopig lijkt niemand daartoe in staat.

Bijzondere weetjes over de Formule 1

  • Een Grand Prix gaat over 305 kilometer. Daarna moet de ronde nog worden afgemaakt, waardoor de lengte van de diverse GP’s vaak enkele kilometers kan schelen. Door deze afstand verschilt het aantal rondes per GP enorm. Bij de Grand Prix van Oostenrijk worden bijvoorbeeld 70 rondes gereden, maar bij het lange circuit van Spa-Francorchamps zijn dat er maar 44. Enige uitzondering is het stratencircuit van Monaco, dat over 260 kilometer wordt verreden.
  • Een Formule 1-auto kan een snelheid ontwikkelen tot 360 kilometer per uur. Tijdens een Grand Prix-race rijden de wagens vaak sneller dan 300 kilometer.
  • De oudste wereldkampioen Formule 1 is Juan Manuel Fangio. In 1957 was hij 46 jaar, 1 maand en 11 dagen oud toen hij de wereldtitel greep. Het was overigens al zijn vijfde wereldtitel. Een recentere oude-winnaar is Nigel Mansell, die in 1992 39 jaar en 8 dagen oud was toen hij eindelijk zijn eerste wereldtitel binnenhaalde.
  • Wie is de jongste wereldkampioen Formule 1? Hoewel veel mensen zullen denken aan onze Max Verstappen, is dat niet correct. Max staat pas op een vierde plek. De Duitser Sebastian Vettel is met 23 jaar en 134 dagen de jongste wereldkampioen ooit. Ook Lewis Hamilton en Fernando Alonso waren nog net wat jonger dan Verstappen toen zij de titel veroverde.
  • Max Verstappen heeft echter wel een enorme lijst records achter zijn naam staan. Namelijk die van de jongste coureur die ooit aan de start van een F1-race stond, jongste Grand Prix-winnaar ooit, jongste coureur die punten scoorde in een race, jongste leider in een race, jongste coureur die de snelste ronde rijdt in een race én de jongste met een grand slam (pole-position, winst, snelste ronde en alle rondes aan de leiding in één race).
  • Het kleinste aantal auto’s dat deelnam aan een Grand Prix was slechts zes. Dat was in 2005 tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten op het circuit van Indianapolis. Na een harde crash van Ralf Schumacher op vrijdag tijdens de training, bleek dat iets mis was met de banden van Michelin. Het merk kon de veiligheid van de coureurs niet garanderen. De 14 coureurs die op deze banden reden, besloten om niet te starten. Alleen de wagens van Ferrari, Jordan en Minardi kwamen aan de start. Michael Schumacher won uiteindelijk de race.
  • Het grootste aantal racewagens dat meedeed aan een GP was 34, tijdens de GP van Duitsland in 1953.
  • Stiekem de baan op glippen en illegaal meeracen in een Grand Prix; het is de droom van velen. Het lukte de Duitser Hans Heyer! In 1977 deed Heyer mee aan de kwalificatie voor de GP van Duitsland. Helaas wist hij zich niet te plaatsen, zoals het hem nog nooit was gelukt. Omdat hij graag toch nog eens een GP wil rijden, en dan ook nog in zijn eigen land, glipte hij stiekem het circuit op en reed gewoon mee. Dat lukte omdat er een probleem was met de startlichten en Heyer uit de pits kon glippen. Helaas begaf zijn wagen het al na negen rondjes. Daarna werd hij vanwege zijn bedrog ook nog eens gediskwalificeerd. Sindsdien heeft Heyer wel een uniek record in handen. Hij is de enige Formule 1-coureur die in één weekend een ‘DNS’ (did not start), ‘DNQ’ (did not qualify), ‘DSQ’ (disqualified) én ‘DNF’ (did not finish) kreeg.