F1 PAASDEALS (O.A. KAARTEN GP NEDERLAND) TOT 3 APRIL 2024 BEKIJK ONS AANBOD

Formule 1 Zandvoort 2024 Tickets

Grand Prix Nederland

  1. vr 23 augustus - zo 25 augustus 2024

    Tickets Grand Prix Nederland

    Vanaf: € 399,00
  2. 4-daagse reis
    vr 23 augustus - ma 26 augustus 2024

    Hotel 3* F1-Nederland 3 nachten+ontbijt verblijf te Amsterdam 23 t/m 26 augustus 2024

    Vanaf: € 379,00

2 producten

Formule 1-reis naar de GP van Nederland in Zandvoort

Boek eenvoudig en snel jouw F1-reis naar Zandvoort

Ticket+Travel is officieel aanbieder van tickets en volledig verzorgde reizen naar alle Formule 1 Grand Prix races. Je kunt bij ons zowel losse tickets als meerdaagse reizen per bus of vliegtuig boeken. Natuurlijk zijn jij en je reisgenoten verzekerd van plaatsen naast elkaar op de tribune. Moedig Max Verstappen persoonlijk aan op weg naar een nieuwe wereldtitel! 

De Formule 1 Grand Prix op Zandvoort is uitgegroeid tot de grootste sporthappening van Nederland. Liefst 105.000 toeschouwers op het circuit en miljoenen fans voor de buis volgen de prestaties van Max Verstappen op de voet. Kaarten voor het evenement zijn binnen de kortste keren uitverkocht. Vanaf vrijdag 09.00 uur kun je drie dagen lang terecht voor één groot spektakel op Circuit Zandvoort. Niet alleen geniet je van de trainingen, kwalificaties en de Grand Prix Formule 1. Er staan namelijk ook Formule 2 en Formule 3 races op het programma, net als spectaculaire optredens van diverse artiesten. Bij Ticket+Travel kun je terecht voor tribunekaarten voor deze zeer populaire Grand Prix.

Alles wat je moet weten voor jouw reis naar Zandvoort

Op deze pagina hebben wij alle informatie verzameld over je bezoek aan de Grote Prijs van Nederland. Daarmee kun je je volledig voorbereiden op je bezoek aan de Formule 1-race op Zandvoort. We vertellen je hoe je het best naar het circuit kunt reizen, wat de meest interessante bochten zijn en welke andere interessante plekken je in Zandvoort zeker moet bezoeken. 

  • Over het circuit van Zandvoort
  • Winnaars van de Grand Prix van Nederland
  • Je weg vinden op het Circuit van Zandvoort
  • Meest gedenkwaardige edities Grote Prijs van Nederland
  • Dingen om te doen in Zandvoort

Over het circuit van Zandvoort 

Het circuit van Zandvoort staat al sinds de beginjaren bekend als een bijzonder attractief circuit. Nergens vind je een racebaan die zó dicht bij zee ligt. Daardoor heeft het weer een grote invloed op het verloop van de wedstrijd. Ook de ligging in de duinen maakt het circuit uniek. Het geeft veel bezoekers meteen een vakantiegevoel. Sportief directeur Jan Lammers is misschien niet objectief, maar noemt Circuit Zandvoort het meest uitdagende en mooiste circuit van Europa, en misschien wel van de hele wereld.’ Snelheid, spectaculaire inhaalacties in de Tarzanbocht en een geweldige sfeer zijn hier gegarandeerd.

Historie van de Formule 1 Grand Prix Nederland

Zandvoort was rond 1930 een sjieke badplaats, waar vooral de gegoede burgerij genoot van zee en strand. De plaatselijke ondernemers bedachten van alles om hun gasten ook ná het zonnebaden te vermaken. Er kwam een casino en de lokale ondernemers organiseerden diverse activiteiten. Modeshows, concerten en in 1939 ook een autorace. Deze werd dwars door de straten van Zandvoort verreden, voor een groot en enthousiast publiek. Daarna was het door de Tweede Wereldoorlog echter afgelopen met de autosport.

Na de oorlog werd er een circuit ontwikkeld door de Brit Sammy Davis. Dwars door de duinen werd een vier kilometer lang traject ontworpen. Autoraces waren immers bijzonder populair geworden. In 1948 werd het Circuit van Zandvoort geopend. Al snel vond er een eerste Grand Prix-wedstrijd plaats. 

In 1952 werd de GP van Nederland opgenomen in het programma van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1. Tot 1986 zou de GP van Nederland vrijwel jaarlijks deel uitmaken van het WK Formule 1. Tienduizenden toeschouwers genoten van spectaculaire races, maar zagen ook noodlottige ongevallen. Die toonden aan dat de veiligheid van het circuit onvoldoende was.

In de jaren tachtig was het circuit al flink verouderd en had dringend nieuwe investeringen nodig. Maar er was niemand meer die er nog geld in wilde pompen. Daarnaast kon het circuit ook niet voldoen aan de eisen van de nieuwe Wet Geluidshinder. De schulden liepen op, en na de Grand Prix van 1985 ging de stekker eruit. Voorgoed, leek het.  

In 2018 ontstonden er weer plannen om de Formule 1 terug te halen naar Zandvoort. Ditmaal waren de gemeente en diverse bedrijven wel genegen geld in het circuit te steken. Dat had alles te maken met de fenomenale prestaties van Max Verstappen. De jonge coureur had voor een ware Formule 1-gekte gezorgd. En wat niemand voor mogelijk had gehouden, lukte toch. In 2019 werd bekend dat er vanaf 2020 tenminste drie jaar lang een GP zal worden verreden. Nadat de GP van 2020 anderhalf jaar werd uitgesteld vanwege de Coronapandemie, vond er zowel  in 2021 als in 2022 een uiterst succesvolle Grote Prijs van Nederland plaats. Beide keren was Max Verstappen de winnaar voor een uitzinnige menigte. Daarmee bleek de terugkeer van de Formule 1-race een gouden greep. Door een contractverlening zal de race in ieder geval tot en met 2025 op de kalender staan.

Lay-out en bijzonderheden circuit Zandvoort

Het Circuit van Zandvoort heeft alles wat een goed Formule 1-circuit nodig heeft. Het is een echt ‘Old School’- circuit: snel, voorzien van hoogteverschillen en met een flink aantal uitdagende bochten. Extra bijzonder is dat het circuit de natuurlijke vorm van het landschap volgt, net als het circuit van Spa-Francorchamps. Met een lengte van 4,3 kilometer is het een van de kortste circuits in het Formule 1-kampioenschap. Daardoor zie je als toeschouwers de wagens extra vaak voorbij komen!

Met in totaal 14 bochten is er geen ander huidige Formule 1-circuit dat percentueel zoveel bochten heeft als Zandvoort. Van deze bochten zijn er vier die je vooral in de gaten moet houden. Hier is spektakel gegarandeerd! 

De meest interessante en geliefde bocht is de Tarzanbocht, die al sinds de opening in 1948 aanwezig is op het circuit. Dit is ook de eerste bocht op het circuit, aan het eind van het rechte lange stuk. Daardoor komen de coureurs op volle snelheid aan, en vinden hier veel inhaalacties en crashes plaats. Nog steeds is dit dé bocht om elkaar in te halen.

De Gerlachbocht is vernoemd naar Dr. Wim Gerlach, die eerste coureur die (in 1957) overleed op het circuit. Het is de tweede bocht van het circuit, en ook al sinds de beginjaren aanwezig op het circuit. Coureurs hebben bij het insturen van deze bocht geen zicht op het precieze verloop van de bocht. Inhalen is dus een riskante klus.

Ook bocht 7, het Scheivlak, is een hoogtepunt op het circuit. Ook deze bocht maakt al sinds 1948 deel uit van het parcours. Nadat de weg eerst omhoog loopt, gaat het hier naar beneden. Daardoor loopt de snelheid hier op tot boven de 300 kilometer per uur. Zo liet Lewis Hamilton zich lyrisch uit over deze bocht. Vlak voor de bocht zit een kleine heuvel, waardoor de coureurs de bocht pas laat goed in het zicht krijgen. Dat maakt dit voor hen de meest lastige bocht op het circuit.

De Hans Ernstbocht ligt in het Arena-gebied. Hier staan aan beide kanten tribunes met zo’n 20.000 fanatieke fans, wat een enorme kick geeft voor de rijders. Vooral Max Verstappen put hier extra energie uit. Aan de binnenkant van de bocht kan hier namelijk ook worden ingehaald. 

Winnaars van de Grand Prix van Nederland

  • In 1948 vond de eerste Grand Prix van Zandvoort plaats. Het Formule 1-kampioenschap bestond nog niet, dat ging pas in 1950 van start. Op het gloednieuwe circuit won Prins Bira uit Thailand de wedstrijd in een Maserati. 
  • In 1952 maakte de race voor het eerst deel uit van het WK Formule 1. De eerste editie werd gewonnen door Alberto Ascari (Ferrari), die het een jaar later nog eens dunnetjes overdeed.
  • Jim Clark won de meeste Formule 1-races op Zandvoort. Voor team Lotus won de Brit in de jaren zestig liefst vier edities. Clark wordt gevolgd door landgenoot Jackie Stewart en de Oostenrijker Niki Lauda met ieder drie overwinningen. Daarna volgen zes rijders met twee zeges, waaronder James Hunt, Alain Prost en natuurlijk onze eigen Max Verstappen.
  • Jim Clark is ook de enige coureur die de GP van Nederland drie keer op rij wist te winnen: in 1963, 1964 en 1965. Max Verstappen staat op twee keer winst - in 2021 én 2022 - en kan Clark in 2023 evenaren.
  • René Arnoux startte de meeste keren vanaf pole position. De Fransman deed dat driemaal. Slechts één keer wist hij de GP te winnen. Na hem waren er negen andere coureurs twee keer de snelste in de kwalificatie. Onder hen Max Verstappen, Mario Andretti en Nelson Piqué.
  • De snelste ronde werd vijf keer gereden door (wederom) Jim Clark. Hij wordt gevolgd door Stirling Mos, Niki Lauda en René Arnoux. Zij reden drie keer de snelste ronde tijdens de GP.
  • De snelste rondetijd staat overigens op naam van Max Verstappen. Tijdens de kwalificatie van 2021 reed hij een tijd van 1.08.88. De snelste ronde tijdens de GP van Nederland zelf staat op naam van Lewis Hamilton. De Brit reed 1.11.09 tijdens de GP van 2021.
  • De meest succesvolle constructeur op Zandvoort is Ferrari. Negen maal haalde een coureur van dit team het hoogste treetje van het podium. Na Ferrari volgen Lotus met zes keer winst en McLaren met drie overwinningen.

Je weg vinden op het Circuit van Zandvoort

Hoewel de druk op het kleine Zandvoort enorm is tijdens de Grote Prijs van Nederland, zorgt de goede infrastructuur ervoor dat je makkelijk je weg kunt vinden naar en op het circuit. Met het openbaar vervoer en de (brom)fiets is het circuit uitstekend te bereiken. Op het circuit zelf staan alle tribunes goed aangegeven, en zijn er voldoende vrijwilligers om je bij vragen uit de brand te helpen. De belangrijkste informatie hebben we hier vast verzameld, zodat je zonder zorgen kunt genieten van de Grand Prix, de trainingen en de kwalificatie.

Hoe bereik je het circuit?

Het circuit van Zandvoort ligt op slechts een paar honderd meter van het strand en centrum van de stad. Het treinstation ligt op een kwartier loopafstand. Daardoor is het circuit uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer. De fiets is echter het ideale middel om tijdens de GP bij het circuit te komen. 

Met de trein

De trein is een erg handig vervoersmiddel om het circuit van Zandvoort te bereiken. Tijdens de Grand Prix zet de NS extra dubbeldekkers in om iedereen te kunnen vervoeren. Vanaf Amsterdam (40 minuten), Haarlem (10 minuten) en Den Haag (70 minuten) rijdt er een directe trein naar Zandvoort. Vervolgens loop je vanaf het station van Zandvoort in 15 minuten naar het circuit. Je gaat vanaf het perron rechts naar de Van Speijkstraat. Aan het eind van deze straat steek je schuin over naar de Burgemeester van Alphenstraat. Na een halve kilometer kom je bij de hoofdingang. 

Met de bus

Vanaf het NS station van Haarlem rijdt bus 81 in 25 minuten naar de halte Zandvoort Circuit. Je stapt vlak voor het circuit uit. 
Met de (brom)fietsEen ideale optie is natuurlijk de (brom)fiets. Zo’n 40 procent van de bezoekers komt hiermee naar het circuit, een unieke vertoning in de wereld van de Formule 1! In Bloemendaal aan Zee en Zandvoort zijn in totaal acht grote (brom)fietsstallingen ingericht, die plaats bieden aan 40.000 fietsen: de grootste mobiele fietsenstalling ter wereld. Deze zijn gratis te gebruiken en er is de hele dag toezicht. Vanaf deze stallingen loop je in maximaal vijftien minuten naar het Circuit. Via de website van de Dutch GP is het mogelijk om gratis een plek in een van de fietsenstallingen te reserveren.

Met de auto

Tijdens de Grote Prijs van Nederland is het niet mogelijk om per auto of motor naar Zandvoort aan Zee en Bloemendaal aan Zee te reizen. Daarom zijn het openbaar vervoer en de fiets veel eenvoudigere manieren van reizen. Wil je toch persé met de auto komen, dan kun je parkeren in één van de speciaal gereserveerd Q-Park garages in Amsterdam en Amstelveen. Vanaf hier reis je verder met het openbaar vervoer.In Amsterdam Zuid kun je parkeren in de Q-Park Mahler parkeergarage. Vanaf hier is het 400 meter lopen naar bushalte Station Zuid. Vanaf hier pak je lijn 346 naar station Haarlem. Vanuit Haarlem brengen de buslijnen 81, 300 en 356 je binnen een half uur naar het circuit. In Amstelveen kun je terecht bij Q-Park Buitenplein. Vanaf hier is het 500 meter lopen naar het busstation van Amstelveen, waar lijn 300 en 356 je naar het circuit brengen.

Je dient van tevoren een parkeerplek te reserveren op dutchgp.com. 

Adresgegevens Circuit van Zandvoort

CM.com Circuit Zandvoort

Burgemeester van Alphenstraat 108

2041 KP Zandvoort

Tribunes op Circuit Zandvoort

Tijdens de Grand Prix is er plaats voor 105.000 toeschouwers langs het circuit van Zandvoort. Daarvoor worden er zo’n 85.000 tijdelijke stoeltjes geplaatst. De diverse tribunes zijn verspreid over vier verschillende locaties:

Tribunes op het rechte stuk rond de start/finish.

Op dit gedeelte vind je de volgende tribunes:

  • De Pit Grandstand ligt pal tegenover de start/finishlijn. Samen met de Main Grandstand is dit de duurste tribune van het circuit. Het is ook de enige overdekte tribune op het circuit. Je zit met je neus bovenop de start, finish, de pitstops en de podiumceremonie na afloop. 
  • De Main Grandstand ligt vlak naast de Pit Grandstand, in de buurt van de start. Je hebt hier goed zicht op de auto’s die snelheid beginnen te maken richting de Tarzanbocht. 
  • De Ben Pon Grandstand ligt ook op het rechte stuk, aan de andere kant van de Pit Grandstand, en biedt goed zicht op de start/finishlijn. Ook biedt de plek zicht op een snel recht stuk van het circuit. Dit is de enige tribune op het rechte stuk zonder zicht op een groot videoscherm.

Tribunes bij bocht 1; de Tarzanbocht

De Tarzanbocht is de eerste en meest beroemde bocht op het circuit. Je vindt hier de volgende tribunes:

  • De Tarzan-In Grandstand heeft drie verschillende tribunes en biedt zicht op de historische Tarzanbocht. Dit is voor de coureurs de beste plek op het parcours om in te halen. Ook hier heb je zicht op een groot scherm om de race te volgen. 

Tribunes bij de haarspeldbochten 9 en 10 

  • De Hairpin Grandstand (haarspeldtribune) bestaat uit tribune 1 en 2, en bevindt zich vlak voor bocht 10, oftewel de CM.Com bocht. Dit is de plek waar door de racewagens flink wordt afgeremd om bocht 10 te kunnen nemen. Dit is dan ook een geweldige plek om de auto’s te fotograferen. Tribune 2 heeft daarbij een duidelijk beter uitzicht dan tribune 1.

Tribunes bij de bochten 11 en 12

Dit gebied staat bekend als de Arena. Herinner je je de beelden van dichte tribunes met duizenden feestende fans en een dikke oranje rookwolk afkomstig van tientallen fakkels? Deze beelden kwamen van het Arena-gebied, waar de sfeer fenomenaal is. Ook bij deze tribunes heb je goed zicht op een groot scherm om de race te volgen. In het Arena-gebied vind je de volgende tribunes: 

  • De Arena In Grandstand is de eerste verzameling tribunes op dit stuk en bestaat uit tribune 1 en 2. Deze bevinden zich vlak voor bocht 11. Doordat de Eastside tribunes hier pal tegenover staan, geeft het hier het gevoel alsof je in een stadion zit.
  • De Eastside Grandstand (Oostzijde) kent vier tribunes en ligt tegenover de Arena In Grandstand. Tribunes 1 en 2 liggen vlak voor bocht 11. Tribune 3 ligt precies bij de bocht en heeft zowel het beste zicht als de beste sfeer. Dit is dan ook een van de meest populaire tribunes op het circuit.
  • De Arena Grandstand heeft drie tribunes. De eerste ligt in bocht 12, de andere tribunes net na de bocht. 
  • De Arena Out Grandstand is de laatste tribune die de auto’s passeren voor ze de laatste twee bochten nemen. 

Naast deze tribunes zijn er ook nog twee algemene zones met staanplaatsen in de duinen, langs een groot deel van het circuit. Dit zijn de goedkoopste plekken. 

Rondleidingen

Helaas is het tot nog toe niet mogelijk om zelf een rondleiding over het circuit te volgen. Wel worden er rondleidingen gegeven aan zakelijke groepen van minimaal 12 personen. Deze rondleidingen zijn ook dan enkel te boeken in combinatie met het huren van een locatie.

Meest gedenkwaardige edities Grote Prijs van Nederland

Vanaf 1952 tot en met 2022 vonden er 32 Grand Prix races plaats op Circuit Zandvoort. Daaronder waren er een groot aantal gedenkwaardige edities. Zo was de allereerste race in 1952 al uniek, omdat er voor de allereerste keer Nederlanders aan de start van een GP verschenen: Dries van der Lof en Jan Flinterman. De eerste viel uit, de tweede eindigde verdienstelijk als negende. Daarna volgde vele bijzondere en soms dramatische edities van de Grote Prijs van Nederland. Deze drie races zullen door de Nederlandse fans echter nooit worden vergeten.
Grand Prix Zandvoort van 1985

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=7vnsPneKHeM

Op 25 augustus 1985 vond de laatste GP plaats die tot 2021 op Zandvoort zou worden verreden. Op dat moment was nog niet duidelijk dat Zandvoort van het programma zou worden geschrapt, maar donkere wolken pakten zich al wel samen boven het circuit. Niemand was bereid om er nog langer geld in te steken, en de schulden liepen op. Gelukkig eindigde de Grote Prijs van Nederland met een geweldige race en een legendarisch podium. 

Halverwege de jaren tachtig was het Formule 1-team van McLaren oppermachtig. Een jaar eerder won Niki Lauda de wereldtitel, met slechts een half punt voorsprong op teamgenoot Alain Prost. Dit jaar had Prost een grote voorsprong opgebouwd op Lauda. De Oostenrijker haalde slechts in twee van de tien verreden GP’s de finish. Vlak voor de race in Zandvoort maakte hij bekend er na dit seizoen mee te stoppen. Nog één keer wilde The Computer vlammen. 

Hoewel de Oostenrijker vanaf de tiende plaats moest starten, stoomde hij langzaam naar voren. Toen Lauda na een pitstop van Prost zelfs de koppositie veroverde, ontstond er een fel gevecht met zijn teamgenoot. De teamorders om Prost te laten passeren werden door Lauda genegeerd. De laatste twaalf rondes ontstond er een bloedstollende strijd, waarbij Lauda alles uit de kast haalde om de verwoed aanvallende Prost voor te blijven. Daarbij had de Oostenrijker duidelijk de sympathie van de 40.000 toeschouwers. Met een voorsprong van slechts twee tienden van een seconde greep Lauda de winst. Achter Prost eindigde de jonge Ayrton Senna als derde. Een droompodium bij deze laatste Nederlandse GP. Het zou maar liefst 36 jaar duren voor er weer een Formule 1-race zou worden gehouden. 

Grand Prix Zandvoort van 2021

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=vLWLdz80Qa4

Vijf september 2021 had veel weg van een nationale feestdag. Wat niemand meer voor mogelijk had gehouden, was werkelijkheid geworden. Circuit Zandvoort was wederom gastheer van een Grand Prix Formule 1. Eigenlijk stond de wedstrijd al anderhalf jaar eerder op het programma,. Helaas gooide de coronapandemie roet in het eten. Ook nu het eindelijk zover was, mochten er slechts 70.000 bezoekers komen. De kaarten vlogen dan ook de deur uit. 
Op deze bijzonder dag startte Max Verstappen vanaf poleposition, vlak voor zijn grote rivaal Lewis Hamilton. De Nederlander kende een uitstekende start en pakte in de tweede bocht meteen een voorsprong. Heel even leek het nog spannend te worden, toen Hamilton na een pitstop van Max de leiding overnam. Verstappen stelde al snel orde op zaken. In liefst 64 van de 72 rondes reed de Nederlander op kop. Uiteindelijk pakte Verstappen vrij eenvoudig de winst, met meer dan 20 seconden voorsprong op zijn rivaal. Het uitzinnige publiek stond op de banken, net als de ruim drie miljoen Nederlanders die de race thuis op de televisie bekeken. Verstappen nam door de winst de koppositie over in de WK-stand. 

Grand Prix Zandvoort van 2022

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=Fw0-51X0t8I

Op 4 september 2022 stond de GP van Zandvoort voor de tweede keer op het programma. De Max-manie had inmiddels zijn hoogtepunt bereikt, nadat de Nederlander in 2021 op spectaculaire wijze zijn eerste wereldtitel had gewonnen. Dit jaar was Verstappen oppermachtig. Met nog acht races te gaan kon een tweede wereldtitel hem nauwelijks meer ontgaan. Naaste belager Charles Leclerc stond inmiddels op bijna 100 punten achterstand. Grote rivaal Lewis Hamilton kwam er dit jaar niet te pas.

Omdat coronamaatregelen niet meer nodig waren, konden er liefst 105.000 bezoekers aanwezig zijn bij het spektakel. Net als een jaar eerder startte Verstappen vanaf poleposition en dook als eerste de Tarzanbocht in. Hij werd op de hielen gezeten door de Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz. De wagen van Verstappen bleek superieur aan de Ferrari’s. 
Het waren echter de Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell die steeds dichterbij kwamen. Na een extra pitstop kwam Verstappen zelfs achter Hamilton de baan op. Tot vreugde van de toeschouwers passeerde hij de Brit na een spectaculaire actie. Daarna kwam er niemand meer bij Max in de buurt, waardoor hij Zandvoort voor de tweede keer op zijn naam schreef. Ook de snelste ronde kwam op zijn naam. Hamilton zakte in de eindfase terug en werd gepasseerde door zowel teamgenoot Russell en Charles Leclerc, die het podium completeerden. 

Dingen om te doen in Zandvoort

Niet alleen tijdens het Grand Prix weekend weten toeristen Zandvoort te vinden. Jaarlijks trekt de stad meer dan vijf miljoen bezoekers. Dé trekpleister is natuurlijk het schitterende strand. Om de vele badgasten te vermaken is er dan ook van alles te doen in de stad. Je kunt gerust een dag eerder komen zonder je een minuut te vervelen. En zo ontloop je ook nog de grootste drukte. We hebben enkele hoogtepunten voor je op een rij gezet.

Het strand van Zandvoort

Het Circuit Zandvoort is natuurlijk uniek vanwege zijn ligging in de duinen, nabij het strand. Langs de gehele kust van Zandvoort ligt een zandstrand van liefst negen kilometer lengte. Vanaf het treinstation loop je binnen vijf minuten het centrale deel van het strand op. Het kan er druk zijn, maar als je tien minuten doorloopt naar het noorden of het zuiden, dan wordt het al een stuk rustiger. Langs het strand bevinden zich ruim 30 strandpaviljoens, waarvan er vijf het hele jaar geopend zijn. Ook vind je hier enkele surfscholen en watersportcentra waar je kunt leren surfen, kiten, kanoën of raften. 

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=6eyLBSDEMxo

Musea

Je kunt in Zandvoort ook cultuur snuiven. Zo vind je hier het Zandvoorts Museum, met veel schilderijen van het vroegere Zandvoort. Ook zijn er verschillende wisseltentoonstellingen waar de geschiedenis van de stad centraal staat. In het Juttersmu-Zee-um kun je gratis naar binnen om alle schatten te bekijken die ooit zijn aangespoeld. Daaronder zeer bijzondere voorwerpen, zoals een mammoettand en een stuk metaal van een NASA-raket. Ook vind je er vijf aquaria met vissen en krabben die in de Noordzee te vinden zijn. Wanneer ze te groot zijn geworden voor het aquarium worden ze teruggeplaats in de zee. 

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=4QTcG5n-3Sc

Simulator racen

Natuurlijk krijg je meteen zin om zelf achter het stuur te kruipen en het circuit te bedwingen. Dat kan! Op de paddock van Circuit Zandvoort zit Racesquare. Hier kun je plaatsnemen in een simulator en zelf de GP van Zandvoort rijden. Via een koptelefoon praat je met de andere deelnemers en kun je posities van de andere racers in de gaten houden. 4D-elementen, zoals rook en lichteffecten maken de ervaring compleet. Een racesessie duurt 1 uur, waarvan je 45 minuten achter het stuur zit. De prijzen starten vanaf €25 per persoon. Na je rit kun je een drankje nemen in de bar met uitzicht op het circuit, of je uitleven in de merchandise store. Je kunt reserveren op racesquare.com  

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=g-_wbl1Z-kY

Shoppen

Winkels genoeg in Zandvoort, maar als raceliefhebber ga je natuurlijk langs bij Pole Position. Aan de Kerkstraat 18 valt de winkel meteen op door de racewagen aan de gevel. Je vindt hier alles dat te maken heeft met Formule 1-racen. Van merchandise van de teams tot schaalmodellen en vele accessoires. 

Eten en drinken

Hoewel je prima kunt eten en drinken op het circuit, vind je het wellicht gezelliger om in Zandvoort zelf een restaurantje op te zoeken. Erg populair is Drank en Spijslokaal De Meester aan de Zeestraat. Het eten is perfect, de sfeer uitstekend en ook met kinderen kun je er prima eten. Even verderop, op de Haltestraat, zit De Meerpaal. Dit visrestaurant wordt veel geprezen om zijn schotel met Noordzeebanket. Eet je liever Thais, dan zit op de Zeestraat ook Bandai Thai. Deze zaak wordt geroemd om zijn betaalbare prijzen en heerlijke gerechten. Reserveren bij bovenstaande restaurants is zeker aan te raden. En anders kun je, net als Sebastian Vettel, gewoon je boodschappen doen bij de groenteman en slager en je eigen potje koken. 

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=oG1F2fGiGXA